Diploma Teknologi Kreatif Digital Seni (WBL)

Sinopsis Program


Diploma Teknologi Kreatif Digital Seni direka untuk menyediakan pendidikan dan latihan dalam bidang multimedia kreatif. Kursus yang ditawarkan memberi peluang kepada pelajar untuk menceburi bidang kerjaya yang luas dalam pelbagai industri Multimedia Kreatif. Kursus yang ditawarkan merangkumi kursus asas digital seni seperti Creative Production Management, Visual Narrative, Visual Design. Selain itu kursus keperluan bidang seperti Creative Imaging, Creative Digital Illustration, Conceptual Design dan juga kursus teknologi kreatif Motion Design, Videography, Visual Effects dan 3D Modelling juga terangkum dalam program ini.

Selain itu juga kursus-kursus yang selari dengan keperluan industri juga menjadi perhatian dalam struktur program seperti Creative Digital Art Practices, Digital Art Production dan Digital Art Development. Selain kemahiran dan pengetahuan dalam visual dan kreativiti, program ini juga menggunakan aplikasi perisian multimedia terkini yang paling relevan dan digunakan secara meluas dalam industri pengeluaran kreatif. Ini memastikan pelajar dilengkapi sepenuhnya dengan kemahiran yang diperlukan dan dapat menyepadukan dengan lancar ke dalam mana-mana syarikat dalam bidang kepakaran pilihan mereka. Memandangkan program ini menekankan pembelajaran yang dimulakan sendiri dan kecekapan amali, graduan program ini akan bersedia untuk menyahut cabaran dalam dunia kreatif digital.

Prospek Kerjaya


Program ini menyediakan pengetahuan dan kemahiran multimedia bersepadu dalam Seni Digital yang boleh diaplikasikan kepada rangkaian kerjaya yang berkaitan dengan industri multimedia, edutainment, infotainment dan hiburan. Pekerjaan yang berpotensi termasuk :

  • Motion Graphic Designer
  • Multimedia Artist
  • Character Designer
  • Videographer
  • Visual or Audio Editors
  • Asst. Art / Creative Directors
  • Illustrator
  • Digital Background Artist
  • Visual Effects Artist
  • Sound Effect Editor
  • Storyboard Artist
  • Image Editing Designer
  • Roto Artist
  • Concept Artist
  • Visual Development Artist
  • Animator

Syarat Kemasukan


Lepasan SPM
  1. Warganegara Malaysia
  2. Memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setaraf
  3. Lulus Bahasa Melayu
  4. Lulus Sejarah (SPM 2013 dan ke atas)
  5. Mendapat TIGA (3) kepujian dalam mana-mana mata pelajaran
  6. Calon tidak mempunyai ketidakupayaan penglihatan (buta, buta warna), pendengaran, pertuturan, fizikal, pembelajaran atau lain-lain yang menyukarkan kerja-kerja amali

kembali ke atas
Lulusan selain SPM
  1. Warganegara Malaysia
  2. Lulus pengajian peringkat Sijil yang diiktiraf MQA/Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3 dalam bidang berkaitan
    ATAU
  3. Lulus Sijil Vokasional Malaysia (SVM) dengan mendapat:
    1. Kepujian Bahasa Melayu SVM 1104
    2. PNGK Akademik sekurang – kurangnya 2.00
    3. PNGK Vokasional sekurang – kurangnya 2.67
    4. Kompeten semua modul vokasional
    5. Lulus mata Pelajaran Sejarah 1251
  4. Calon tidak mempunyai ketidakupayaan penglihatan (buta, buta warna), pendengaran, pertuturan, fizikal, pembelajaran atau lain-lain yang menyukarkan kerja-kerja amali
1Sijil Politeknik Tahap 3, KKM
 Sijil Rekabentuk Grafik
2Sijil Kolej Komuniti Tahap 3, KKM
 Sijil Animasi 2D
 Sijil Animasi 3D
 Sijil Fotografi Komersial
 Sijil Multimedia Kreatif Pengiklanan
 Sijil Teknologi Maklumat
3Sijil Institut Kemahiran Tinggi PERDA Tahap 3, KKM
 SIJIL MULTIMEDIA KREATIF
 Sijil Rekabentuk Multimedia
4Lulusan Kolej Vokasional Tahap 3, KKM
 Agroindustri
 Agroindustri Tanaman
 Agroindustri Ternakan
 Agroindustri Ternakan Poultri
 Agroindustri Ternakan Ruminan
 Akuakultur
 Bakeri & Pastri
 Bioteknologi
 Industri Teknologi Penyejukan & Penyamanan Udara
 Insuran
 Kesetiausahaan
 Kosmetologi
 Landskap
 Multimedia Kreatif Animasi
 Operasi Pembuatan Perabot
 Operasi Pemesinan Pemasangan
 Pelancongan
 Pemasangan & Penyelenggaraan Elektrik-Satu Fasa
 Pemasaran
 Pembinaan Bangunan Residensi
 Pemprosesan Makanan
 Pendidikan Awal Kanak-kanak
 Pengajian Awal Kanak-kanak
 Pengurusan Pelancongan
 Pengurusan Perniagaan
 Pengurusan Peruncitan
 Pentadbiran
 Penyejukan & Penyamanan Udara
 Perakaunan
 Peralatan Elektronik
 Poultri Akuakultur
 Rekabentuk Grafik dan Media Cetak
 Rekabentuk Grafik Industri dan Media Cetak
 Seni Bina
 Seni Bina Landskap
 Seni Kraf Barang Kemas
 Seni Kulinari
 Seni Reka Batik
 Seni Reka Fesyen
 Senibina Landskap
 Sistem Komputer dan Rangkaian
 Sistem Pengurusan Pangkalan Data dan Aplikasi
 Tanaman Agroindustri
 Tanaman Agroindustri (Hortikultur)
 Teknologi Automotif
 Teknologi Elektrik
 Teknologi Elektrik Teknologi Kimpalan
 Teknologi Elektroni
 Teknologi Elektronik
 Teknologi Kimpalan
 Teknologi Kimpalan Teknologi Automotif
 Teknologi Maklumat
 Teknologi Marin
 Teknologi Mekanisasi
 Teknologi Mekanisasi Agro
 Teknologi Pembinaan
 Teknologi Pembinaan Teknologi
 Teknologi Pembuatan Bot
 Teknologi Pemesinan
 Teknologi Pemesinan Industri
 Teknologi Pemprosesan Kayu dan Kemasan
 Teknologi Penyejukan & Penyamanan Udara
 Teknologi Sistem Komputer dan Rangkaian
 Teknologi Sistem Komputer dan Rangkaian Teknologi
 Teknologi Sistem Pengurusan Pangkalan Data dan Aplikasi
 Ternakan Poultri
 Ternakan Ruminan
 Troubleshooting Peralatan Elektronik
5Sijil Kemahiran Malaysia (Tahap Tiga) Tahap 3, KKM
 3D- Operasi Sokongan Pengeluaran (IT-055-3:2013)
 Fotografi (AC-050-3:2012)
 Penyuntingan Video CGI (IT-064-3:2014)
 Perekabentuk Multimedia – Animasi & Visual (IT-060-3)
 Rekabentuk Grafik (Digital) (IT-058-3:2014)
 Rekabentuk Multimedia Interaktif [J582-001-3:2019]
 Seni Visual Permainan 2D (IT-061-3:2014)
 Seni Visual Permainan 3D (IT-062-3:2014)

* Sekiranya sijil yang dimiliki tiada dalam senarai diatas, sila hubungi Unit Ambilan Pelajar, Bahagian Ambilan dan Pembangunan Pelajar


kembali ke atas
Lulusan APEL
  1. Warganegara Malaysia
  2. Mendapat sijil APEL (Accreditation of Prior Experiential Learning) daripada MQA untuk kemasukan ke diploma (Tahap 4)
  3. Mempunyai pengalaman bekerja dalam bidang berkaitan

kembali ke atas

Tempoh Pengajian

5 semester

Semua maklumat adalah benar pada masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa. Jabatan Pendidikan Politeknik dan Kolej Komuniti tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan akibat penggunaan maklumat ini.